24.05.13

Ти не розумієш





– Чому ти не намалював мене?
– Тому, що ти не розумієш.
– А вона розуміє?


Це діалог між  художником і його дружиною з фільму «Дівчина з сережкою» («Girl with a Pearl Earring», 2003). Він, мабуть, найкраще репрезентує вишуканий романтичний фільм про нідерландського художника XVII ст. Яна Вермеєра, його близькі, але цілком пристойні, стосунки зі служницею-моделлю і про їхню спільну пристрасть – мистецтво. Якщо коротко, то фільм про спорідненість душ.

Фільм, зокрема, сподобався тим, що мало тексту і багато візуальних образів. Побут відтворений так само старанно і деталізовано, як на тогочасних голандських натюрмортах. Здається можна відчути свіжий запах щойно випраних простирадл, розвішаних на подвір'ї, солодкуватий запах овочів, які готуються на кухні, трохи різкуватий запах фарб, замішаних на розчиннику та лляній олії. Ракурси, жести, погляди продумані і значущі, а окремі кадри повторюють відомі картини художника, на яких жінки в затишних інтер'єрах займаються простими домашніми справами .

Мої студенти дивилися цей фільм. У них було спеціальне завдання. Цей уривок з творчої роботи студентки другого курсу акторського відділення Анастасії Дєлайчук може переконати подивитися цей фільм  мертвого:

«Йому пощастило. В світі, де так важко знайти того, хто по-справжньому міг би зрозуміти, він зустрів її –  ту, котра пробудила від сну. Ту, котра відчула ритм серцебиття і стала причиною його пришвидшення. Вона – єдина, хто його розумів, кому він міг би відкрити своє серце. Тільки їй він міг довірити роботу з фарбами. Тільки з нею він міг розділити свої думки. Вона та, що стала музою.

І, як не дивно «вона» - не його дружина, це прислуга, яка навіть читати не вміє. Проте,  в ній було те, що зуміло викликати довіру, більше того - запалити полум'я творчості, стати джерелом натхнення.

В ідеальному світі, де не має місця матеріальним благам, ніхто не посміє говорити про мистецтво як про товар».